Idag på jobbet kom det in en trevlig herre. Han visade upp ett par 511:or han hade köpt för ca 2 år sen. Han tyckte att det hade slitits för snabbt och skulle vilja reklamera jeansen. Då jag hellrer friar än fäller så tog jag emot jeansen.
Slitage i grenen, knän, lår, rumpa och vridna ben är i mina ögon ingen reklamation, inte om det är "naturligt" slitage. Point of stress säger jag.
Där det är mest point of stress på ett par jeans är i grenen. Fram till 1937 fanns det en nit som förstärkte grenen. Försvann pga att man brände sig på dicken då niten blev varm när man satt vid lägerelden. Det har ni säkert hört förut. Anyway, laga innan det går hål och se charmen.
Konsumentköpslagen säger att en kund har rätt att reklamera en vara inom 3 år om felet inte varit där vid köptillfället. Ersättning och andra sätt att kompensera reklamationen ska vara skäliga för båda parter.
Beroende hur länge man har använt varan kan värdet på reklamationen räknas av. Kunden hamnade i 1,5-2 år. Vilket blir 75% avdrag av det ordinarie priset. I detta fall blev det 249,50kr tillgodo. Dessa är endast riktlinjer och inget som måste följas till fullo. Då jeansen hade fått en grymt fin slitning så försökte jag istället få honom att se charmen med slitningarna och att jeansen nu är personliga, att jag mer än gärna lagar hålen så att han får behålla sina favorit jeans.
Inget som föll i tycke så han köpte ett par nya 511:or. Utan hål.
Dessa jeansen var förtvättade men jag tycker ändå att han har jobbat in en fin slitning. Framförallt honeycombsen.
Avslutar med en go Orange Tab jacka för the little ones.
Big up!